Exercitii fizice de recuperare postnatala. Exercitii fizice dupa nastere

Exercitii fizice de recuperare postnatala

Exercitiile fizice efectuate in mod regulat ofera proaspetei mame o diversitate de avantaje, intre care o intoarcere mai rapida la forma fizica de dinaintea sarcinii si o capacitate marita de a face fata nevoilor nou-nascutului. Inainte de a incepe un program de exercitii de recuperare postnatala trebuie sa va consultati intotdeauna doctorul. Factorii individuali sunt cei care decid daca o lauza este sau nu apta pentru exercitiile fizice. De exemplu, in anumite cazuri femeile sunt sfatuite sa astepte pâna dupa controlul postnatal de sase saptamâni. In alte cazuri, mai ales atunci când este vorba de femei care au practicat regulat exercitiile fizice pe parcursul sarcinii, ele pot fi apte sa reînceapa programul de exercitii fizice zilnice chiar mai devreme, probabil la o saptamâna sau doua dupa nastere.


Avantajele exercitiilor fizice postnatale

- Refacerea si recuperarea dupa nastere sunt mult mai usoare

- Revenirea la forma fizica de dinaintea sarcinii este mult mai rapida

- Mama are mult mai multa energie pentru a putea face fata necesitatilor bebelusului

- Depresia si stresul se reduc

Care este forma fizica de dupa nastere

Daca o femeie este la prima nastere, ea poate sa ramâna socata de modificarile pe care le-a suferit corpul sau dupa nastere. Pântecele femeii insarcinate arata plin, rotund si cu pielea intinsa, dar dupa nastere el arata ca o minge de plaja dezumflata, fara tonus muscular. Acest lucru este foarte normal si nu trebuie sa constituie un motiv de panica. Pe parcursul urmatoarelor saptamâni, uterul se va contracta si va ajuta pântecele sa se aplatizeze. Exercitiile fizice postnatale pot ajuta in continuare la obtinerea formei fizice pe care femeia a avut-o inainte de nastere, dar acest lucru poate dura câteva luni.

Acordati-va mai intâi o perioada de recuperare

Nasterea unui copil implica o solicitare deosebita a organismului, chiar daca femeia a avut parte de o nastere usoara si fara complicatii. Se impun urmatoarele sfaturi:

- Nu va simtiti obligate sa efectuati anumite exercitii fizice daca nu va simtiti in stare. Ascultati-va corpul! In prima saptamâna si chiar mai mult, este mai important sa va odihniti si sa va petreceti timpul numai in compania copilului, decât sa va petreceti timpul in parc, alergând.

- Sarcina afecteaza muschii abdominali. Este important ca inainte de a incepe un program riguros de recuperare a musculaturii abdominale sa fiti sigura ca aceasta s-a vindecat complet. Pentru a verifica acest lucru, intindeti-va pe spate si puneti o mina pe abdomen. Expirati, ridicati-va capul si umerii de pe podea si apasati-va pe burta. Cautati prin palpare orice gol existent in muschii abdominali. Daca nu sunteti destul de sigure, consultati-va doctorul!

- Tineti minte ca ligamentele si articulatiile va sunt inca slabite in urmatoarele trei luni, asa ca evitati sa faceti exercitii ce implica un grad mare de dificultate si care va solicita sa faceti miscari bruste.

Exercitiile dupa nasterea prin cezariana

Operatia de cezariana presupune nasterea copilului printr-o incizie chirurgicala in peretele abdominal si uter, care este apoi cusuta. Trebuie sa urmati indeaproape sfaturile medicului, dar puteti tine seama si de câteva recomandari generale:

- Pentru a reduce riscul formarii cheagurilor de sânge, asistenta din spital va poate cere sa executati anumite miscari din picioare si exercitii de respiratie.

Urmati intocmai toate sfaturile:

- Dupa ce ati iesit din spital, urmati pas cu pas toate sfaturile date de medic

- In general, in primele trei zile trebuie evitata orice activitate fizica

- Timp de câteva saptamâni trebuie sa evitati sa carati greutati

- In timpul primelor saptamâni, exercitiile aerobice regulate nu sunt recomandate – cel mai bine este sa asteptati pâna dupa controlul de sase saptamâni.

Alaptarea la sân si pierderea in greutate

Conceptia potrivit careia toate femeile care alapteaza la sân pierd in greutate este falsa. De fapt, unele femei chiar iau in greutate in timpul alaptarii. Nu exista cercetari riguroase in acest sens, dar se pare ca femeile cele mai predispuse sa piarda in greutate in timpul alaptarii sunt cele mai tinere si care au luat in greutate mai putin decit este recomandat in timpul sarcinii. Cel mai bun sfat este sa va bazati pe o activitate fizica intensa si pe un regim alimentar adecvat pentru a scapa de kilogramele in exces, decit sa sperati ca alaptatul la sân va ajusta convenabil numarul kilogramelor in exces.

Gasiti-va timp pentru exercitiile fizice

In cazul in care copilul dumneavoastra doarme foarte putin in timpul zilei, veti gasi cu greutate timpul si energia necesare efectuarii cu regularitate a unor exercitii fizice corespunzatoare. Iata citeva sfaturi:

- Nu va stresati prea mult daca nu va puteti acorda timpul necesar pentru gimnastica de intretinere. Faceti tot ce va sta in putinta, dar nu uitati ca o sa aveti mult mai mult timp pentru dvs. o data ce copilul isi va stabiliza programul de viata

- Exercitiile pentru intarirea musculaturii abdominale si a bazinului pot fi efectuate si in timp ce va indeletniciti cu alte ocupatii, fie ca stati jos sau in picioare

- Plimbati-va mai bine copilul in carucior, decit sa iesiti cu el in excursii scurte cu masina

- Procurati-va casete video care prezinta programe de exercitii fizice postnatale. Ar fi o idee buna sa aveti si citeva casete care ofera si programe scurte pentru gimnastica de intretinere (de circa 15-30 minute), pentru a nu fi nevoite de fiecare data sa va gasiti o ora intreaga libera pentru aceste exercitii

- De fiecare data, când cineva va ofera ajutorul, de exemplu sa stea cu copilul dvs., acceptati propunerea. Folositi timpul respectiv pentru a face aceste exercitii, asta in cazul in care nu simtiti mai mult decât oricând nevoia de a dormi

- Un regim alimentar sarac in calorii va poate ajuta sa scapati de kilogramele in exces. Cereti sfatul doctorului sau nutritionistului dvs.

Exercitii generale si recomandari

Este necesar sa cereti sfatul medicului dvs., dar se impun si citeva sfaturi generale:

- Purtati un sutien adecvat care sa va sustina pieptul

- Nu faceti exercitii care va pot cauza probleme la piept

- Faceti exercitii dupa ce alaptati si nu inainte de alaptare, când aveti sânii plini de lapte si grei

- Incercati sa faceti exercitii trei sau patru zile pe saptamâna

- Daca vi se taie respiratia sau ametiti in timpul exercitiilor, incetiniti ritmul sau opriti-va

- Daca observati vreo schimbare in scurgerile vaginale postnatale, cum ar fi o schimbare de culoare sau de consistenta, consultati-va imediat doctorul. Este posibil ca gama de exercitii efectuata sa fie prea solicitanta

- Nu va asteptati la rezultate miraculoase intr-un timp prea scurt. Multe femei intâmpina dificultati in a pierde kilogramele in plus, imediat dupa nastere. Acordati-va o perioada mai mare, de aproape un an, pentru a reveni la dimensiunile pe care le-ati avut inainte de nastere.

Tipuri de exercitii recomandate

Programul de exercitii postnatale recomandat poate cuprinde:

- mersul pe jos in ritm alert

- inotul

- exercitiile de aerobic in apa

- yoga

- exercitii aerobice cu impact scazut asupra organismului

- mersul pe bicicleta.

Ce sa mai tineti minte

- Inainte de a incepe un program de exercitii de recuperare postnatala trebuie sa va consultati intotdeauna doctorul.

- Nu este adevarata conceptia potrivit careia toate femeile care alapteaza pierd in greutate.

- Nu va stresati prea mult daca nu va puteti acorda timpul necesar pentru gimnastica de intretinere – veti avea mai mult timp pentru dumneavoastra când bebelusul isi va stabiliza programul de viata.

Documentar de Gabriela Dinu