Luna a noua. Pregatirea catre nastere

 Luna a noua (saptamana 33-36)
PREGATIREA CATRE NASTERE

DEZVOLTAREA COPILULUI LA NOUA LUNI
·    În cele patru saptamâni a lunii a noua bebelusul va adauga zilnic în medie 15 g si la sfârsitul lunii va cântari peste 3 kg. Aproape toti perisorii de pe corp dispar, iar pielea se va acoperi cu o substanta grasa. Copilul este mare si de aceea miscarile devin energice. Capul lui coboara la intrarea în bazin si dvs. simtiti ca va este mai usor sa respirati, însa e ceva mai greu sa mergeti sau sa sedeti.

CE TREBUIE SA PREGATITI PENTRU NASTERE IAINTE SA PLECATI LA MATERNITATE?

Bagajul pentru maternitate
Pentru tine:

·    Buletinul de identitate
·    Carnetul medical perinatal
·    Haine: capot, camasa, ciupici, ciorapi
·    Obiecte personale: pieptene, periuta si pasta de dinti, sapun, prosop 2 cearsafuri
·    Materiale audio-vizuale care v-ar ajuta sa suportati mai usor perioada de pregatire catre nastere: radio, casetofon, prezentul calendar
·    Alimente: ciocolate, suc de fructe, apa minerala

Pentru copilas
·    10 «pampersi»
·    2 perechi de sosete
·    2 scufite
·    4-6 scutece de flanea
·    1 plapuma
·    2 cearsafuri pentru copii l musama 50 x 50 cm
·    l prosop

PREGATIREA
Pe masura ce fatul creste si uterul se mareste, forma abdomenului dumneavoastra se va schimba treptat. Uterul creste si se extinde în sus, în mod constant. Nu toate femeile îsi „poarta" copiii în acelasi fel si au aceeasi „silueta". Aspectul femeii gravide depinde de constitutia corpului sau si tonusul muscular, precum si de faptul daca este prima sau multipara. În a doua jumatate a sarcinii, corpul dumneavoastra continua sa suporte transformari si adaptari la dimensiunile tot mai mari ale fatului.
Pe masura ce uterul creste în dimensiune si se extinde catre abdomenul superior, muschii abdominali se vor întinde corespunzator. Curburile coloanei vertebrale se accentueaza.


Apar durerile de spate.
Odihna este foarte importanta pentru reducerea durerilor. Dar tineti minte ca nu este bine sa va odihniti culcata pe spate, mai ales în ultimele luni de sarcina, deoarece în aceasta pozitie uterul, prin greutatea sa, poate exercita presiune importanta asupra unor nervi si vase de sânge si astfel poate afecta circulatia sangvina spre fat. Trebuie sa evitati miscarile bruste si activitatile fizice prea energice.
Explicati copiilor ca degraba vor avea un fratior sau o surioara.

ÎMBRACAMINTEA CONFORTABILA
Este bine sa purtati lenjerie din bumbac, care lasa pielea sa „respire" si absoarbe transpiratia. Aveti nevoie de un sutien bun, care sa va sustina sânii. Îmbracamintea este mai comoda daca este prinsa de la nivelul umerilor si nu este strânsa peste talie, încaltamintea este, si ea, foarte importanta, în general, cei mai comozi pantofi sunt cei cu tocuri joase. Ei realizeaza o buna sustinere a piciorului si va asigura o tinuta corecta si stabilitate buna.

PREGATIREA PSIHOEMOTIONALA CATRE NASTERE
Desi sarcina nu este o boala, ea solicita eforturi fizice, cât si psihice. De aceea, trebuie sa va îngrijiti în timpul sarcinii si sa gasiti un echilibru între activitate si odihna.
Multe femei gravide au perioade de îngrijorare privind viitorul copil si la capacitatea de a fi mame bune. Este o reactie fireasca. Dar puteti avea si alte motive de stres: probleme la locul de munca, lipsa timpului, griji financiare.
Daca va preocupa si va îngrijoreaza problemele pe care le aveti, sau daca
simtiti ca treceti printr-o perioada de stres intens, apelati la sfatul medicului dumneavoastra. Altfel, relaxarea este una din cele mai eficiente metode de reducere a stresului.

ODIHNA
Odihna este una din cele mai simple metode de relaxare. Mergeti la o mica plimbare, înotati, ascultati muzica, faceti o baie, toate aceste activitati va pot ajuta sa „întrerupeţi" stresul.
Pentru reducerea eficienta a stresului, trebuie sa va faceti un program zilnic echilibrat. Includeti în programul zilnic exercitii fizice, mese regulate, odihna si somn suficient.
Exercitiile de relaxare pe care le veti învata în timpul sedintelor de pregatire pentru nastere va vor ajuta sa fiti mai relaxata pe parcursul sarcinii, dar va vor învata si cum sa respirati corect si sa va descurcati mai usor în timpul nasterii.

FACETI EXERCITII DE RELAXARE:
1.   Asezati-va confortabil cu capul si gâtul sprijinite pe perna.
2.   Lasati bratele libere si relaxate.
3.   Închideti ochii si încercati sa nu va gânditi la nimic.
4.   Lasati muschii sa se relaxeze.
5.   Lasati umerii moi si relaxati muschii fetei.
6.   Cu gura închisa, trageti aer pe nas încet si profund, pâna când simtiti plamânii plini cu aer.
7.   Înainte de aparitia unei senzatii de încordare, dati aerul afara pe gura, încet, ca un oftat profund.
8.    Repetati pâna când va simtiti complet relaxata.

! LUNILE DE SARCINĂ !

Luna 1 | Luna 2 | Luna 3 | Luna 4Luna 5Luna 6 | Luna 7 | Luna 8 | Luna 9 | Luna 10.

Dr. Ludmila Ciocîrla