Fibrele

Sunt doua tipuri de fibre alimentare, care se deosebesc prin proprietati fizice si prin modul de actiune asupra organismului. 1. Asa-numitele fibre “insolubile”, pentru ca sunt destul de dure, rigide si nu se dizolva in apa. Cand ne gandim de obicei la fibre, avem in vedere fibrele insolubile, cum ar fi invelisul grauntelor de cereale (taratele). Ele se imbiba cu o cantitate de apa ce depaseste de cateva ori propria lor greutate, dar nu se dizolva in ea. 2. Fibrele “solubile” sunt mai marunte, mai putin voluminoase decat cele “insolubile”. Fibrele “solubile” se dizolva in apa formand o substanta gelatinoasa, care contine nu numai apa, dar de asemenea poate sa elimine din organism multe substante indezirabile si uneori toxice. Fibrele solubile se gasesc in fructe si legume moi. Spre exemplu, merele contin pectina. Pentru a intelege rolul fibrelor in mentinerea sanatatii sa analizam proprietatile lor fizice. Toate fibrele, mai ales cele “insolubile”, sporesc considerabil volumul scaunului si viteza cu care acesta trece prin intestinul rect datorita proprietatii de a retine apa. Suplimentarea ratiei cu fibre este un remediu garantat pentru tratamentul multor tipuri de constipatii.

Fibrele favorizeaza functionarea sanatoasa a intestinelor preintampinand aparitia diverticulitis, herniilor mici in peretii intestinelor ce se pot infecta, spasmului intestinal si a hemoroizilor. Un rol esential si minunat pe care il poate juca fibra in starea noastra de sanatate este preintampinarea cancerului de intestin rect. Fibrele maresc volumul scaunului si grabesc tranzitul intestinal, astfel agentii cancerigeni patrunsi in organismul nostru cu alimentele se dilueaza si trec prin intestin mult mai repede. Conform acestei teorii, agentii toxici ai cancerului contacteaza mai putin cu peretii intestinali, afectandu-i mai putin. A doua descoperire importanta referitoare la efectele benefice ale fibrelor – efectul de scadere a colesterolemiei, ce reduce numarul de accese cardiace. Acest efect se datoreaza fibrelor solubile. Fibrele solubile formeaza un gel, care fixeaza substantele asemanatoare colesterolului si printr-o serie de reactii biochimice foarte complicate duc la scaderea cantitatii de colesterol in organism. O alta actiune benefica a fibrelor asupra starii de sanatate, inclusiv asupra diabetului este folosirea lor in diete pentru scaderea greutatii corpului. Fibra creeaza senzatia de satietate, sporind volumul hranei fara a suplimenta calorii pentru ca nu se digera in organism.