Graul integral

Timp de secole graul a ramas baza alimentatiei, bobul de grau fiind considerat un adevarat „ou” vegetal datorita continutului sau bogat nutritiv, util functionarii optime a organismului. Conditia insa pentru a indeplini acest rol este consumul sau sub forma integrala. Sursa principala de cereale o constituie painea sau pastele fainoase, alte surse fiind fulgii de cereale pentru micul dejun. Painea facuta din grau integral si coapta la foc de lemne este cea mai buna.

Continut

¨ O felie de paine cu o greutate medie de 40g aduce un aport de aproximativ 100 calorii

¨ 100g de paine aduc intre 220-280 calorii in functie de continutul fainii

¨ bobul de grau contine 53% proteine

¨ vitamine – complex B si vitamina E, A, D

¨ minerale – calciu, potasiu, fier, magneziu, zinc, fosfor

¨ germenii de grau si taratele contin cea mai mare parte a vitaminelor si mineralelor din bobul de grau; de aceea cand painea este rafinata si tarata indepartata ea isi pierde valoarea nutritiva de 3 pana la 5 ori.

¨ Prin eliminarea germenilor si a taratelor din faina de grau scade continutul a 22 de vitamine si minerale, impreuna cu fibrele. De aceea in multe tari faina alba este imbogatita cu fier si complex de vitamine B, calciu si vitamina D

¨ Germenii de grau contin antioxidanti

¨ Germinarea dubleaza cantitatea de calciu, magneziu si fosfor continut in bobul de grau

¨ Glutenul extras din grau contine 75-85% proteine, 5-10%lipide si amidon

¨ Extractul de tarate are un rol important in favorizarea digestiei si completarea unei alimentatii echilibrate; o lingurita poate fi amestecata cu alimentele la fiecare masa sau adaugata spre sfarsitul fierberii alimentelor; prin enzimele pe care le contine tarata de grau usureaza digestia si o grabeste

Indicatii
  • graul integral scade riscul de diabet, imbunatateste controlul glucozei in sange
  • graul integral reduce de asemenea riscul de boala cardiaca
  • graul incoltit este util in demineralizari, in astenie fizica sau psihica, anemie, rahitism, tuberculoza, sarcina si alaptare
  • extractul de tarate de grau prin enzimele si catalizatorii continuti determina o predigestie care il face util in multe intolerante digestive sau colite
  • prin continutul in fibre graul integral ajuta si la prevenirea cancerului de colon

Un studiu recent (American Journal of Clinical Nutriton 2006 Apr, 83(4):760-6) efectuat pe un grup de 524 de persoane asupra efectului consumului de fibre a aratat ca cei ce au consumat mai multe fibre au avut un nivel scazut al proteinei C reactive. Aceasta proteina sintetizata in ficat indica inflamatia si cresterea sa in sange este asociata cu un risc crescut de diabet de tip II si boala cardiaca.

Mod de consum

· painea integrala este de departe mult mai valoroasa din punct de vedere nutritional decat painea alba din care s-au eliminat cea mai mare parte din vitaminele si mineralele continute in germeni si tarate

· pentru a deveni mai alba, pufoasa si pentru a se mentine timp mai inelungat, painea alba primeste o serie de aditivi alimentari

· graul incoltit nu se pastreaza ci trebuie pregatit in fiecare zi; 1-3 lingurite/zi combinate cu miere si polen sau in salate, timp de 1 luna la interval de 2-3 luni

· graul se spala si se pune intr-un castron plin cu apa unde ramane 24 de ore, apoi se clateste si se pune intr-o farfurie adanca, mentinandu-se umed in fiecare zi; se va clati in fiecare zi; graul va germina – un punct alb mic – in 2 zile vara si maxim 4 zile iarna.

· Daca nu aveti timp sa va pregatiti graul incoltit exista preparate uscate in comert

· Folositi paste integrale bogate in proteine si minerale

· In plus fata de paine, paste sau grau incoltit, boabele de grau se pot fierbe si pot si amestecate in salate sau ca atare cu nuci si miere

· De asemenea exista fulgi de grau sau preparate din cereale integrale ce pot fi utilizate la micul dejun, cu lapte sau fructe.

Daca aveti anumite alimente care „va cad greu” sau nu le puteti tolera la masa incercati sa adaugati o lingurita de extract de tarate de grau peste ele sau la sfarsitul fierberii alimentelor.

Proprietati:

- contine toate elementele necesare unei bune functionari a organismului
- fosfor: 1050 mg%; magneziu: 342 mg%; calciu: 71 mg%.

Indicatii - uz intern:

- stari de demineralizare
- anemie
- astenie fizica sau intelectuala
- crestere
- rahitism
- sarcina
- alaptare

Mod de folosire - uz intern:

- boabele: se spala; se pun intr-un vas plin cu apa; se lasa 24 de ore la inmuiat; il clatim; il punem intr-o farfurie adanca, avand grija sa-l mentinem mereu umed. Il vom clati in fiecare zi.
va germina in 2 - 4 zile (aparitia unui mic punct alb)
graul incoltit nu se pastreaza (se pregateste zilnic)
se vor consuma 1 pana la 3 lingurite pe zi