Ce stim si ce nu prea stim despre vitamina

Ce stim si ce nu prea stim despre vitamina C

Vitamina C, cunoscuta si sub numele de acid ascorbic, este una dintre cele mai mediatizate dar cel mai putin întelese dintre toate vitaminele. Devenita celebra datorita laureatului Nobel din 1954, Linus Carl Pauling, si recomandata de o multime de nutritionisti, vitamina C este într-adevar un nutrient esential pentru viata umana.


Despre vitamina C

Pentru a întelege ce este si cum actioneaza vitamina C trebuie sa stim mai întîi cîte ceva despre vitamine în general. Termenul este derivat din combinatia a doua cuvinte: vital si amine. Vitaminele sînt molecule organice (continînd carbon) care functioneaza în principal ca niste catalizatori ai reactiilor din organism. Catalizatorii sînt substante care permit unei reactii chimice sa se desfasoare cu mai putina energie si în mai putin timp decît în conditii obisnuite. Daca acesti catalizatori lipsesc, asa cum se întîmpla în cazul avitaminozei, functiile normale ale organismului pot ceda si face individul sensibil la boala.

Organismul are nevoie de vitamine în cantitati minuscule, de cele mai multe ori cîteva sutimi de gram, pe care si le procura din trei surse: alimente, bauturi si corpul uman (vitamina K este eliberata de bacteriile intestinale, iar vitamina D se produce cu ajutorul iradierii pielii cu ultraviolete).

Vitaminele sînt solubile în apa sau grasimi. Cele solubile în grasimi sînt vitaminele A, D, E, K si se acumuleaza în zonele corpului unde exista depozite de lipide si în ficat. Atunci cînd sînt luate în cantitati mari, vitaminele solubile în grasimi pot provoca intoxicatii. Vitaminele solubile în apa sînt B si C. În cazul în care sînt administrate în exces, ele nu provoaca intoxicatii, ci sînt eliminate prin urina.

Este interesant de remarcat ca cele mai multe animale îsi produc singure vitamina C de care au nevoie, dar ca omul, primatele si porcusorii de Guineea (cobaii) si-au pierdut aceasta abilitate. Din cauza acestei asemanari cu omul, cobaii sînt folositi în experimente de ani de zile.

Importanta vitaminei C

Vitamina C este importanta pentru toate animalele, inclusiv oameni, pentru ca este vitala pentru producerea colagenului. Colagenul este elementul omniprezent în organism, fiind gasit din abundenta în fibrele tesutului conector, care da corpului forma si sprijina organele. Colagenul este peste tot în organism, iar de vitamina C depinde sinteza lui.

În momentul producerii colagenului, se petrec o serie de reactii complexe, unele în interiorul celulei, altele în afara ei. Vitamina C este prezenta în exteriorul celulei, unde rolul ei este de a adauga hidrogen si oxigen moleculelor a doi aminoacizi: prolina si lizina. Rezultatul acestui proces este o molecula-mama, numita procolagen, care este ulterior modificata în afara celulei obtinîndu-se colagenul. În lipsa vitaminei C, procesul de formare a colagenului este tulburat, rezultînd o mare gama de probleme peste tot în organism.

Efectele carentei de vitamina C

Deficitul de vitamina C cauzeaza scorbutul, o boala care azi este întîlnita rar si mai ales la alcoolici, care îsi extrag necesarul de calorii din alcool. Scorbutul provoaca sîngerarea si inflamarea gingiilor, slabirea radacinilor dintilor, vindecarea greoaie a ranilor, dureri de articulatii, scaderea masei musculare si multe alte probleme.

Primul care a recomandat legume si fructe proaspete pentru combaterea scorbutului a fost un fizician scotian, pe nume James Lind, în 1753.

Surse bogate în vitamina C

Vitamina C se gaseste în fructe citrice precum portocale, lamîi, grepfruturi si legume printre care rosiile, ardeiul gras, cartofii. Cantitatea de vitamina C scade foarte mult prin expunere la aer, taiere si gatire, totusi, ceea ce ramîne este cantitatea necesara unei persoane normale pentru o zi.

Cantitatea de vitamina C maxima recomandata este de 60 de miligrame pe zi. O doza de 5-7 miligrame pe zi va preveni scorbutul. Trebuie stiut si ca ficatul stocheaza provizii de vitamina C care sînt de ajuns pentru aproximativ trei luni.

Vitamina C ca supliment alimentar

Administrarea de vitamina C sub forma de supliment alimentar nu este necesara aproape niciodata. Fiecare aliment pe care îl consumam în mod obisnuit contine o cantitate destul de mare de vitamina C, încît organismul sa nu-i duca lipsa. De asemenea, luînd suplimenti, putem lua prea multa vitamina C, ceea ce poate cauza o serie de probleme medicale.

Vitamina C nu este un leac pentru raceli si cancer

Laureatul premiului Nobel Linus Pauling a sustinut permanent administrarea unor doze mari de vitamina C pentru vindecarea si prevenirea racelilor, pentru prelungirea vietii pacientilor cu cancer în faza terminala si pentru prevenirea altor boli.

Argumentul de baza al lui Pauling în favoarea dozelor mari este acela ca omul este printre putinele animale care nu îsi produc singure necesarul de vitamina C, fapt ce pare a fi un defect în alcatuirea noastra genetica. Pauling a calculat ca un adult are nevoie în medie de 10-12 grame de vitamina C pe zi pentru a preveni mai multe boli.

Din pacate insa, cercetarile ulterioare nu sustin teza sa. Dozele mari de vitamina C administrate la începutul unei raceli nu reduc decît în unele cazuri severitatea simptomelor. Nici dozele mari administrate bolnavilor de cancer nu s-au dovedit mai folositoare, ba chiar în unele cazuri le-au înrautatit starea.

Efectele negative ale dozelor prea mari

Deoarece este solubila în apa, oamenii cred ca vitamina C nu poate dauna, indiferent cît de mare ar fi doza în care este luata. Din pacate însa, dozele prea mari din acest nutrient pot avea o serie de consecinte medicale precum eliberarea toxica a fierului anorganic, ceea ce poate conduce chiar la moarte, formarea de calculi renali, diaree, revenirea scorbutului în cazul în care se înceteaza brusc administrarea de vitamina C, vatamarea smaltului dintilor în cazul în care tabletele sînt mestecate, anomalii ale ritmului cardiac.

Vitamina C nu este intotdeauna un antioxidant

Unul dintre miturile care circula pe seama vitaminei C este ca aceasta este un antioxidant, dar acest lucru nu este adevarat în totalitate. Nutrientul este un agent redox, ceea ce însemana ca în unele cazuri actioneaza ca antioxidant, iar în altele ca oxidant. Antioxidantii sînt importanti deoarece ei inhiba reactiile chimice cu oxigenul sau cu radicalii liberi. Reactiile de oxidare vatameaza celulele, dar vitamina C nu împiedica oxidarea decît în anumite circumstante.

Vitamina C este o parte importanta a unui regim alimentar sanatos. Nu este insa un medicament-minune si poate avea un efect negativ daca este administrata în exces. Un regim alimentar echilibrat si sanatos va asigura cantitatea de vitamina C necesara pentru a preveni scorbutul si alte probleme de sanatate, fara sa fie nevoie de administrarea ei sub forma de tablete.

Geta Huzum