Câteva mituri alimentare

Câteva mituri alimentare

Un continut sarac in grasimi este intotdeauna bine venit? Se poate consuma mincare gatita dimineata? Lucrurile sint confuze cind vine vorba despre ce este si ce nu este bine sa mincam, domeniu in care invataturile populare si stiinta se bat adesea cap in cap. De aceea, Food Standard Agency (FSA) din Marea Britanie (un fel de Oficiul Consumatorului de la noi) a decis sa faca putina ordine in acest domeniu, spulberind unele idei preconcepute. Iata citeva asemenea mituri alimentare des intilnite, pe care FSA le analizeaza pe pagina sa electronica.


Nu este sanatos sa consumi mincare gatita la micul dejun

Nu e intotdeauna asa. Se poate minca la micul dejun bacon slab la gratar, cu oua fierte si rosii gatite tot la gratar. Se mai pot servi ciuperci gatite fara ulei cu piine integrala. Un astfel de mic dejun este si sanatos, si hranitor.

Un produs este neaparat sanatos daca pe eticheta scrie continut redus de grasimi

Daca grasimile sint inlocuite cu alti ingredienti, atunci produsul poate fi chiar mai bogat in calorii decit daca ar fi continut mai multe grasimi.

Fructele sau legumele congelate nu sint la fel de sanatoase precum cele proaspete

Cantitatea de vegetale recomandata pentru fiecare zi este de cel putin cinci portii si nu conteaza daca legumele si fructele sint proaspete, congelate, uscate, in compot sau sub forma de suc (desi sucul de fructe nu trebuie consumat mai mult decit o data pe zi). Fructele uscate precum smochinele, stafidele, curmalele sau prunele sint bune pentru ca ne ofera energie sub forma de glucide si sint o sursa bogata de fibre.

Mincarea vegetariana este o alternativa mai benefica pentru sanatate

Nu intotdeauna! Exista si mincaruri vegetariene care contin multe grasimi, in timp ce carnea rosie slaba, de pe care s-a indepartat grasimea vizibila, nu face nici un rau. Alte optiuni nonvegetariene cu continut scazut de grasimi sint carnea de pui fara piele si pestele gatit fara ulei sau cu ulei putin.

Fructele de avocado sint daunatoare

Fals! Acestea contin grasimi monosaturate care mentin sub control nivelul colesterolului din singe. In cadrul unui regim alimentar sanatos, tendinta este aceea de a reduce cantitatea de grasimi saturate consumata si de a le inlocui pe acestea cu grasimi nesaturate. De asemenea, trebuie sa se reduca cantitatea totala de grasimi consumata.

O jumatate de fruct de avocado poate fi una dintre cele cinci portii de fructe care trebuie consumate zilnic.

Daca nu pui cu mina ta sare in mincare inseamna ca maninci nesarat

Fals! Numai 10-15 la suta din continutul total de sare al mincarii reprezinta ceea ce adaugam noi la masa, 75 la suta provenind din mincarea semipreparata sau gata preparata. O persoana consuma zilnic cam 9 grame de sare, adica aproximativ doua lingurite. Cantitatea recomandata este de doar 6 grame.

Margarina contine mai putine grasimi decit untul

Fals! Untul si margarina contin tipuri diferite de grasimi, dar cantitatea este aceeasi sau aproape aceeasi. Pe oricare dintre acestea ati alege-o, aveti grija sa nu faceti abuz!

Dulciurile sint o sursa de vitamine

Fals! Dulciurile contin mult zahar si nu vitamine sau minerale. Consumul regulat de dulciuri intre mese conduce la deteriorarea dintilor. Daca doriti gustari bogate in vitamine si minerale consumati fructe cit mai variate.

Sucul de fructe contribuie la deteriorarea dintilor

Foarte adevarat! Zaharurile din fructele si legumele in stare naturala nu dauneaza dintilor. Dar prin extragerea sucului din fructe se elibereaza zaharuri care pot dauna dintilor, mai ales daca se consuma frecvent. Este recomandat ca sucul de fructe sa fie consumat in timpul mesei, mai ales in cazul copiilor. Intre mese se poate consuma lapte sau apa.

Nu patim nimic daca sarim peste micul dejun

Fals! Cind dormim, postim timp de aproximativ opt ore si este esential sa intrerupem acest post. Desi cei care nu maninca dimineata isi recupereaza necesarul de energie in cursul zilei, ei nu prea au sanse sa recupereze vitaminele si mineralele pe care le pierd la un simplu mic dejun. In plus, daca sarim peste micul dejun avem tendinta sa luam gustari cu continut mare de glucide sau lipide pe la mijlocul diminetii.

Geta Huzum