Cum se manifesta si cum putem scapa de migrene

Cum se manifesta si cum putem scapa de migrene

Pot fi precedate de un semnal de avertizare

Mare lucru, o simpla durere de cap. Nu este chiar asa. Migrenele sint siciitoare, fiind ceva mai mult decit o durere de cap care trece imediat, cu un algocalmin eventual. Se poate spune, fara exagerari, ca migrenele sint dureri de cap la superlativ: string capul ca si cum ar fi prins intr-o menghina si sfredelesc creierul ca o bormasina. Efectele pot fi inlaturate, daca se cunosc armele cu care lupta aceasta afectiune.

Aceste dureri de cap extrem de acute pot fi precedate de un semnal de avertizare (simptom), cum ar fi strafulgerari luminoase, ameteala sau amorteala si sint deseori acompaniate de greata, varsaturi si sensibilitate extrema la lumina si sunete.

Simptomele migrenei

Migrenele pot dura intre 4 si 72 de ore, dar frecventa cu care apar poate varia de la om la om. Migrena comuna apare fara simptome, insa daca va aflati printre cei 10 la suta adulti care sufera de migrene cu simptome, veti primi astfel de semnale cu aproximativ 20 de minute inainte sa inceapa durerea. Aceste semnale includ: fulgere de lumina, linii in zig-zag care apar in cimpul ocular, pete care se maresc treptat si care va deranjeaza privirea, slabiciune, amorteala sau furnicaturi pe fata, miini sau picioare, dificultati la privit sau vorbit. Desi migrenele fara simptome nu pot fi prevazute, puteti primi semnale de avertizare cu citeva ore inainte ca acestea sa apara, si anume: un sentiment de entuziasm sau energie intens, pofta de dulciuri, sete, somnolenta, iritabilitate sau depresie.

Alti factori care provoaca migrenele

Desiguri factorii sus-mentionati nu sint singurii care provoaca suparatoarele dureri. Stresul si oboseala, schimbarile anotimpului, altitudinii sau fusului orar, modificarile in tiparul de somn – incluzind prea mult sau prea putin somn, lumini puternice, mirosuri neobisnuite, schimbari ale orelor de masa, nivelul scazut de zahar din singe isi aduc aportul la disconfortul dumneavoastra. In plus, mesele sarite sau efortul fizic intens, inclusiv activitatea sexuala si tutunul sint alte elemente care ajuta migrena. Si anumite mincaruri se pare ca declanseaza migrene. Acestea sint alcoolul (in special berea si vinul rosu), anumite tipuri de brinza, ciocolata, mincarurile fermentate, murate sau marinate, glutanatul de sodiu (un ingredient de baza in anumite mincaruri asiatice, sosuri si in multe alimente conservate si procesate), aspartamul si cafeina.

Femeile sint preferatele migrenei

S-a constatat insa ca majoritatea celor care sufera de migrena sint femeile. Pentru acele femei care au migrene imediat dupa, in timpul sau inainte de menstruatie, declansatorul migrenelor poate fi schimbarea nivelului estrogenilor. Desi relatia exacta dintre hormoni si durerile de cap nu a fost stabilita, fluctuatiile hormonale – in special in timpul menstruatiei si al sarcinii – se pare ca declanseaza migrenele la femei. Desigur, nici femeile care tin la silueta si urmeaza in acest sens diete severe nu scapa de vizorul migrenei. Este bine ca, pe cit posibil, sa existe o oarecare masura in orice regim de slabit, deoarece se stie ca nu se poate slabi peste noapte, ci cu multa rabdare si atentie. Un regim de slabit sever va poate darui, pe linga o eventuala silueta de vis, si migrene cumplite.

Citeva masuri simple contra migrenelor

In unele cazuri, veti putea chiar sa preveniti aparitia durerilor de cap.

Tineti un jurnal

Un jurnal va va ajuta sa determinati ce anume va declanseaza migrenele. Notati-va cind apar, cit dureaza si ce va calmeaza. Acordati atentie in special alimentelor pe care le-ati mincat in ultimele 24 de ore inainte de aparitia migrenei, oricarui stres obisnuit pe care l-ati suportat, cum va simtiti si ce faceati cind a survenit migrena.

Evitati mincarurile rele

Daca anumite alimente se pare ca v-au declansat dureri de cap in trecut, evitati-le. Totusi, mincati regulat si nu sariti peste mese. Postul, de exemplu, poate duce la scaderea nivelului de zahar din singe si aceasta, la rindul ei, la eliminarea migrenelor.

Relaxare si gimnastica

Petreceti cel putin o jumatate de ora pe zi facind ceva care va relaxeaza: ascultati muzica, faceti o baie fierbinte sau cititi. Daca faceti gimnastica aerobica cel putin 30 de minute pe zi, veti reduce stresul. Exercitii la fel de bune sint mersul pe bicicleta, mersul pe jos sau inotul.

Reduceti efectele estrogenului

Daca sinteti femeie si aveti migrene, iar fluctuatiile in nivelul estrogenului declanseaza migrenele sau le inrautateste, evitati sau reduceti cantitatea de medicamente cu estrogen pe care le luati. Medicamentele cu estrogen includ anticonceptionalele.

Dormiti suficient si renuntati la fumat

Dormiti exact atit cit va trebuie ca sa va simtiti odihniti. Pe cit posibil, stati intr-o camera intunecata, linistita, atunci cind simtiti ca va apuca durerea. Puneti cuburi de gheata intr-o batista si legatura aceasta asezati-o pe ceafa. Presati usor pe zonele dureroase. Si, un element important, lasati-va de fumat!

Sfatul doctorului

Daca, in cele din urma, nu puteti scapa de migrene, mergeti la doctor imediat ce apar urmatoarele simptome, care pot indica o problema serioasa: durere de cap severa, care nu este numai pe o parte a capului, dureri de cap insotite de febra, intepenirea gitului, eruptie pe piele, confuzie mentala, crize, incetosarea privirii, slabiciune, ameteala, durere de cap dupa o raceala in git sau infectie respiratorie, durere dupa o lovitura recenta la cap – chiar si una minora.

Roxana Elena