Multivitaminele, alegerea corecta pentru o sanatate de fier

Femeile, barbatii, persoanele trecute de 50 de ani, cele care sufera de boli cronice si vegetarienii trebuie sa ia in calcul aspecte specifice in alegerea tipului de multivitamine adecvat.

De ce este necesar ca toata lumea sa ia multivitamine

Nimic nu este mai benefic decit o alimentatie cu aport scazut de grasimi si bogata in fructe, legume si cereale, pentru a furniza vitaminele si mineralele de care avem nevoie pentru a ne mentine sanatosi. Din pacate, nu intotdeauna mincam sanatos. Adaugati la aceasta si efectele negative ale stresului, inaintarii in virsta, lipsei exercitiului fizic, poluarii si bolilor, iar perspectiva consumului de suplimente nutritive va deveni una extrem de importanta. De aceea exista din ce in ce mai multi specialisti in domeniu care recomanda consumul zilnic de multivitamine.

Citeva motive intemeiate pentru a apela la multivitamine

Daca consumati o alimentatie cu un aport scazut de grasimi, formata din cel putin cinci portii de fructe si legume pe zi, si pui, carne slaba sau peste, de citeva ori pe saptamina, probabil ca puteti sa apelati doar la o formula clasica de multivitamine. Dar chiar si cei care consuma o alimentatie bine alcatuita si consuma hrana de tip fast-food numai ocazional pot beneficia de o formula forte. Pentru persoanele al caror prinz este alcatuit numai dintr-o felie de pizza si un pahar de bautura racoritoare este imperios necesara o formula forte.

O decizie corecta inseamna o informare adecvata

Necesarul zilnic satisface cerintele minime zilnice si ajuta la prevenirea aparitiei unor boli, cum ar fi scorbutul (care apare ca urmare a deficientei de vitamina C). Nivelurile mai ridicate de vitamine si minerale ce se gasesc in multivitamine pot ajuta de fapt la prevenirea bolilor, la intirzierea aparitiei lor sau pentru a ameliora anumite indispozitii sau dureri.

Nevoi speciale

Pentru femei

Femeile, indiferent de virsta, trebuie sa consume cel putin 1.200 mg de calciu/zi, provenite din diverse suplimente sau din alimentatie pentru a preveni fracturile. Majoritatea tabletelor de multivitamine nu ofera acest supliment in cantitatea necesara, asa ca este recomandabil sa se consume un supliment separat bazat in totalitate numai pe calciu. Femeile mai tinere, in special cele care au o menstruatie abundenta, au nevoie de foarte mult fier (18 mg/zi).

Cele care doresc sa ramina insarcinate trebuie sa consume mai mult acid folic si sa evite supradozele de vitamina A.

Pentru barbati

Barbatii trebuie sa evite tabletele de multivitamine care contin fier. S-a constatat ca o cantitate marita de fier duce la aparitia bolilor de inima. Trebuie sa fiti atenti la produsele special destinate barbatilor care fac reclama unor ingrediente precum extrasul de palmier, recomandat pentru prostata, deoarece multe dintre aceste substante sint prezente in cantitati atit de mici incit nu confera aproape nici un beneficiu terapeutic.

Pentru persoanele trecute de 50 de ani

Persoanele trecute de 50 de ani trebuie sa opteze pentru suplimentele care nu contin fier, deoarece acest mineral poate cauza probleme cardiace. In schimb, este chiar recomandat ca ele sa consume in cantitati mari vitaminele B6 si B12, pentru ca, din cauza virstei, pot sa intervina adesea probleme in absorbtia acestor substante nutritive. Femeile si barbatii mai in virsta pot beneficia de efectele de intarire a oaselor, provenite din ingerarea unor doze marite de calciu (1.200 mg/zi) si vitamina D (de la 400 la 600 U.I./zi).

Pentru persoanele care sufera de boli cronice

Persoanele care sufera de boli cronice au de obicei o pofta de mincare redusa, ceea ce poate conduce la epuizarea rezervelor de hrana. Tabletele cu formule forte sint extrem de importante in cazul in care aceste persoane sufera din cauza unor indispozitii digestive pe termen lung sau au probleme hepatice sau calculi biliari. Este necesar sa se consulte medicul inainte de administrarea unor astfel de suplimente.

Pentru vegetarieni

Persoanele vegetariene care nu consuma deloc produse de origine animala, inclusiv brinzeturi si oua, trebuie sa ia zilnic cel putin 100 mcg vitamina B12. Zincul, fierul si calciul sint de asemenea minerale extrem de importante pentru persoanele vegetariene care tin un regim strict in acest sens.

Documentar de Gabriela Dinu