Suntem bolnavi. Cum ne putem insanatosi

Un factor de stres

O dieta sanatoasa, exercitiul fizic, somnul si suportul din partea societatii pot sa amelioreze simptomele bolii si ne pot ajuta sa ne însanatosim. Dar si abordarea unei atitudini pozitive ne poate ajuta atunci cînd sintem în convalescenta.

Grijile si negativismul

Grijile si gîndirea negativa pot fi foarte daunatoare. Adaugîndu-se la anxietate si stresul zilnic va pot afecta sanatatea. Exista unele strategii pentru înlaturarea grijilor: Atunci cînd începeti sa va faceti gînduri negre, scrieti ce va nelinisteste si posibilele consecinte, atît negative, cît si pozitive. Analizati fiecare posibilitate si gînditi-va la punctele pozitive. Gînditi-va ca puteti si ca veti face fata. Cautati informatii despre problemele dumneavoastra si despre posibilele rezultate. Fiti realisti si încercati sa va gînditi la alte lucruri. Vorbiti cu un prieten sau un psiholog. Gasiti-va mai multe hobby-uri ca de exemplu cititul, plimbarile sau vizionarea unor filme.

Stresul si tensiunea

Stresul va poate afecta fizic cauzînd dureri musculare si contractii.

Acest lucru poate avea ca rezultat cresterea tensiunii oculare, dureri în zona gîtului si maxilarului, în zona spatelui si dureri de stomac. De asemenea, pot aparea si dureri de cap, migrene, dureri lombare, spasme musculare. Cum va puteti reduce nivelul de stres psihic si fizic? Învatati sa recunoasteti semnele ce indica tensiunea acumulata în corpul dumneavoastra. Stati si gînditi-va daca va dor muschii si dati-va seama care sint cei mai tensionati atunci cînd va simtiti stresati. Faceti-va un obicei ca din cînd în cînd sa respirati adînc si usor de cîteva ori, mai ales cînd sînteti stresati. Încercati sa va relaxati gîndindu-va la lucruri placute si ascultînd muzica care va calmeaza

Dieta, exercitiul fizic si somnul

O dieta sanatoasa, miscarea regulata si dormitul va pot ajuta sa faceti fata unei boli. Cîteodata, tratamentul medicamentos administrat pentru o anume boala poate sa cauzeze pierderea apetitului, pierderea energiei si insomnii.

Îmbunatatiti-va felul de a mînca!

Pentru a fi sanatosi mîncati în mod regulat pe parcursul întregii zile. Alegeti mîncaruri bogate în proteine pe care va face placere sa le mîncati. Daca nu aveti pofta de mîncare încercati sa mîncati cîte putin, dar mai des. Evitati mîncarurile nesanatoase. Informati-va familia despre noua dieta ca ei sa va poata ajuta.

Fiti activi!

Miscarea aduce sanatate si bunastare si poate preveni bolile. Consultati un doctor pentru sfaturi.

Dormiti cît trebuie

Daca sinteti bolnavi somnul este foarte important. Pentru a va odihni cît trebuie nu dormiti în timpul zilei. Nu consumati stimulenti, ca de exemplu cafea sau ceai, în timpul noptii. Faceti miscare în timpul zilei pentru ca corpul dumneavoastra sa fie gata de somn.

Importanta suportului social

Aceasta sustinere din partea societatii va poate ajuta sa va mentineti aceeasi calitate a vietii atunci cînd sînteti bolnavi. Fiti apropiati de familie si prieteni. Tineti un fel de orar cu întîlnirile cu ei pentru fiecare saptamîna. Informati-va familia despre boala ce o suferiti si spuneti-le cum va pot ajuta. Duceti-va la întîlniri în grup, la cluburi si la seminarii.

Nu uitati:

- Afectiunile de orice fel pot sa va streseze atît corpul, cît si mintea, înrautatindu-va starea.

- Factorii de mediu ca grijile si anxietatea, stresul, dieta, miscarea, somnul si sustinerea sociala va pot ajuta la însanatosire.

Alina Oprea