Vitamina B9, o vitamina fundamentala, mai ales pentru gravide

Vitamina B9, o vitamina fundamentala, mai ales pentru gravide

De-a lungul intregii noastre vieti, vitamina B9 sau acidul folic este un factor esential in formarea globulelor rosii si in metabolizarea proteinelor. Carenta de acid folic poate antrena anemia si poate conduce la anorexie sau depresie. In cazul femeilor gravide, rolul lui este primordial, mai ales in primele saptamini, deoarece carenta de acid folic atrage dupa sine riscuri in formarea sistemului nervos al fatului (spina bifida). O alimentatie variata, atit inainte de sarcina, cit si in timpul ei, permite, in mod normal, limitarea carentelor de vitamina B9.

Aportul zilnic de acid folic este de 300 mcg in cazul adolescentilor si adultilor si de 500 mcg in cazul femeilor gravide.

Surse naturale de vitamina B9

Alimente bogate in acid folic (micrograme la 100 g de produs)

Drojdie de bere 3 909

Ficat 566

Galbenus de ou 430

Nuci 200

Spanac 153

Lactate 127

E sensibila la caldura

Acidul folic, la fel ca multe alte vitamine, este foarte sensibil la caldura, putind fi distrus prin fierbere (in acest caz, pierderea de folati poate fi de 50 la suta).

Alcoolicii si cei ce nu consuma legume si fructe au carenta

Carenta de acid folic este frecventa la persoanele care maninca putine legume si fructe sau la alcoolici. In cazul acestora din urma, regimul alimentar este adesea insuficient, iar alcoolul interfereaza cu metabolismul vitaminelor, ceea ce duce la scaderea cantitatii de acid folic.

Sintetizeaza proteinele

Vitamina B9 participa la sinteza celulelor sanguine si nervoase. Vitamina B9 este un compus sintetic produs de plante, pe care organismul uman nu este in stare sa-l fabrice. Rolul lui este insa primordial in sinteza proteinelor si deci a tesuturilor.

Vitamina B9 participa, de asemenea, la sinteza celulelor sanguine si nervoase.

Necesar crescut in timpul sarcinii

In timpul sarcinii, asa cum am vazut, necesarul de vitamina B9 este crescut. Consecintele carentei de vitamina B9 sint diferite asupra fatului, acest lucru depinzind de stadiul sarcinii, de severitatea carentei si de sensibilitatea viitoarei mame. In primele saptamini de sarcina, aceasta carenta este deosebit de importanta, deoarece poate antrena grave malformatii ale sistemului nervos (spina bifida) sau ale creierului fatului.

Pentru a evita asemenea riscuri, se pot asigura suplimente de acid folic, in special la femeile multipare, ai caror copii prezinta deja tulburari neurologice.

Salata, brinza si oua pentru viitoarele mame

Asa cum am vazut, aportul de acid folic este, in general, de 300 de micrograme pe zi. In cazul femeilor gravide si al celor care alapteaza, acest aport este ceva mai mare: 500 de micrograme pe zi. Alimentele care asigura un plus de vitamina B9 sint legumele cu frunze verzi, cum ar fi salata sau spanacul. Vitamina B9 se gaseste de asemenea.

Specialistii recomanda deci viitoarelor mame consumul de legume verzi, brinzeturi fermentate si oua.

Vitamina B9 dubleaza sansele de a avea gemeni

Studii recente ale specialistilor suedezi arata ca vitamina B9 sporeste sansele viitoarelor mame de a avea gemeni. Cercetarile efectuate pe un lot de 2.500 de femei gravide carora li s-au administrat suplimente de vitamina B9 au demonstrat cresterea numarului de gemeni, de doua ori peste numarul normal.

Nicoleta Musat