Aerobicul mintii si al trupului

Aerobicul mintii si al trupului

Aurelia Haiu, Presedintele Fundatiei Armonita

ROLUL SISTEMULUI AEROB AL CORPULUI UMAN

Aerob, cu oxigen, adica

Aerobicul este una din metodele eficiente de combatere a stresului, de prelungire a vietii si de dobindire a unei sanatati perfecte. Gimnastica aerobica este accesibila persoanelor de toate virstele, indiferent de sex, de locatia antrenamentelor: acasa sau la sala, individual sau în grup.

Aerob înseamna literal cu oxigen, spre deosebire de anaerob, adica fara sau cu putin oxigen. Pentru a intelege functiile sistemelor aerobe si anaerobe ale corpului uman, trebuie mai întii sa explicam rolul lor în timpul executarii exercitiilor.

Corpul uman are trei sisteme energetice care alimenteaza muschii cu energia necesara realizarii activitatilor fizice. Exista doua sisteme anaerobe si unul aerob.

Cele anaerobe sint folosite în executarea exercitiilor intense.

Care sint sistemele anaerobe

Primul sistem anaerob este folosit de corp pentru explozii fizice rapide, iuti, sustinute nu mai mult de 15-20 de secunde: sprinturile, sariturile, aruncarile, ridicatul obiectelor grele. El are capacitatea de a furniza energie imediat, întrucit se bazeaza în întregime pe sursele chimice de alimentare.

Al doilea sistem anaerob se bazeaza pe glucoza, forma utilizabila a carbohidratilor în corp.

El furnizeaza energie pentru acele tipuri de exercitii în urma carora obosim dupa 45-90 de secunde de activitate.

Al treilea sistem energetic este cel aerob. Cuvintul aerob înseamna faptul ca corpul foloseste oxigen pentru a furniza energia necesara activitatilor fizice constante, moderate sau scazute ca intensitate, precum: mersul cu bicicleta, jogging-ul, schiul, dansul aerobic sau o plimbare într-un ritm mai alert.

Sistemul aerobic al corpului functioneaza asemenea unei pompe de apa. Pentru a vedea apa la suprafata, trebuie sa pompati de citeva ori, aplicind o forta moderata, pina ajungeti la rezultatul dorit. Exercitiile de aerobic joaca acelasi rol în corp: ele pompeaza grasimea din profunzimile corpului aducind-o la suprafata.

STILUL IDEAL - AEROBICUL MINTII SI AL TRUPULUI

Aerobicul s-a dezvoltat în multe directii, unele sedinte continind foarte multa coregrafie, altele necesitind un nivel înalt de coordonare si îndeminare. Stilurile curente cele mai populare includ Low Impact, Hi-Lo, Latin, Funk, Jazz, Hip-hop, iar altele se bazeaza pe anumite forme martiale. De aceea, ideal este sa va alegeti acele sali unde se practica stilul potrivit gustului dvs.

Noi va oferim un stil unic prin complexitatea sa: AEROBICUL MINTII SI AL TRUPULUI. Programul contine un antrenament complet al tuturor grupelor musculare. Exercitiile se executa în coordonare cu respiratia, atentia fiind concentrata spre perceptiile si senzatiile din interiorul corpului.

Mentinerea organelor interne intr-o conditie buna

Programul nostru de Aerobic Spiritual mentine organele interne într-o conditie buna, va ajuta sa folositi oxigenul mai eficient, sustine controlul greutatii corporale si reprezinta o metoda eficienta de combatere a stresului. Un antrenament regulat poate avea o contributie hotaritoare în îmbunatatirea ratei batailor inimii, regleaza activitatea stomacului, rinichilor, ficatului, îmbunatateste activitatea mentala, ajuta la relaxarea muschilor încordati, dezvolta flexibilitatea si supletea, dar în acelasi timp puterea si rezistenta, regleaza metabolismul, va creeaza un sentiment de siguranta de sine, sustine corpul în productia de endorfine (un sedativ natural), care determina o stare de bine si buna dispozitie.

Antrenamentele de aerobic trebuie realizate in sedinte de minimum 40-60 de minute, de cel putin 3 ori pe saptamina, pentru a va mentine o stare de sanatate excelenta.

STRUCTURA UNEI SEDINTE de aerobic

In general, o sedinta de aerobic incepe cu o etapa de încalzire care foloseste o serie de exercitii si miscari, executate cu o viteza mica sau moderata. Aceasta etapa este destinata în principal unei mai bune perceperi a reactiilor corporale, maririi temperaturii de baza a corpului si a fluxului sangvin catre muschi.

Apoi urmeaza etapa de aerobic propriu-zis. Scopul acesteia este marirea rezistentei cardio-respiratorii si alinierii corpului, folosind miscari ample, realizate continuu, rata batailor inimii raminind ridicata.

Antrenamentul se încheie cu etapa de relaxare, ce scade rata batailor inimii la nivelul de odihna, previne acumularea excesiva a singelui catre extremitati, ajuta la prevenirea febrei musculare, mareste flexibilitatea si restabileste echilibrul corpului.

Va prezentam doua exercitii din programul nostru de AEROBIC SPIRITUAL, inspirat din stravechiul sistem taoist Tao Yin. Aceste exercitii întaresc fesele, muschii abdominali, coloana vertebrala, dar în acelasi timp au un puternic efect terapeutic, activind meridianele rinichi si vezica urinara.

Delfinul îsi ridica coada

Întindeti-va pe abdomen, plasati palmele pe sol la citiva centimetri în fata umerilor. Contractati fesele pentru a va proteja partea inferioara a spatelui. Expirati si ridicati usor capul si picioarele de la sol, arcuind cu finete spatele.

Pe inspiratie, reveniti usor la sol.

Contractati fesele si din nou ridicati capul si picioarele. Efectuati cercuri cu picioarele în aer, rotindu-le în sensuri contrare.

Inspirati si reveniti usor la sol. Odihniti-va pe durata a una sau doua respiratii. Apoi repetati, inversind sensul de rotatie a picioarelor.

Expirati, ridicati atit capul, cit si picioarele si efectuati forfecari ale picioarelor lateral. Procedati alternativ: mai întii dreptul deasupra, apoi stingul.

Relaxati-va. Respirati constient, directionind energia în zona vertebrelor lombare, apoi relaxati complet întreg corpul.

Zbor de vis

Culcati-va pe abdomen, întinzind bratele deasupra capului, cu palmele orientate în jos. În timpul expiratiei, ridicati simultan bratele, capul si picioarele de la sol, arcuind spatele. Cu privirea orientata în sus, ramineti nemiscati timp de citeva secunde.

Inspirati si coboriti corpul la sol. Relaxati-va.

Pe expiratie, de data aceasta stringind miinile pumn, ridicati complet bratele, capul si picioarele de la sol, arcuind si mai mult spatele, astfel încit zona osului pubian este singura care atinge podeaua. Ramineti nemiscati timp de citeva secunde.

Inspirati si relaxati-va.

Repetati de citeva ori si apoi relaxati-va complet. Surideti interior si respirati, directionind lumina aurie în toate partile corpului pe care le simtiti încordate sau tensionate. Percepeti senzatiile corporale în timp ce va relaxati la sol. Eliminati tensiunile, toxinele si energiile stagnante sub forma unui nor cenusiu.

De asemenea, va prezentam un exercitiu din sistemul chinezesc Xing Shen Zhuan, inclus si în programul de Aerobic. Acest exercitiu este focalizat asupra deschiderii vertebrelor zonei cervicale. Puteti beneficia de efectele benefice ale metodei Xing Shen Zhuan, participind la antrenamentele sustinute în cadrul Fundatiei Armonita.

Capul Dragonului se ridica spre cer

Plasati palmele pe solduri. Deschideti bratele lateral. Relaxati articulatiile, coatele, umerii.

Aplecati capul în fata la 90 de grade, mentinind gitul relaxat si întindeti cit mai mult zona superioara a trunchiului, în special muschii trapezoidali, pina ajungeti sa constientizati profund si sa percepeti cea de-a 7-a vertebra cervicala, Da Zhui.

Apoi, rasuciti capul în stinga, în jurul punctului Da Zhui, care în acest exercitiu va deveni centrul miscarii. Privirea este orientata spre stinga. Gitul reprezinta un element central, care se roteste în jurul axei sale spre dreapta. Apoi urmeaza flexia lateral, care determina despartirea si deschiderea laterala a vertebrelor.

Pastrind alinierea în jurul axei, continuati miscarea de rotatie a capului spre dreapta. Mentineti relaxate: barbia, maxilarele, punctual Yu Zhen, umerii. Aplecati capul, aliniat cu coloana vertebrala, în fata.

Presind mereu cu barbia gitul, rotiti capul spre stinga în jurul celei de-a 7-a vertebre cervicale si flexati gitul lateral.

Rotiti capul în jurul axei în exterior. Aliniati gitul cu coloana vertebrala.

Stind în pozitia drept, relaxati umerii, apoi leganati usor capul de la stinga la dreapta. Cu fiecare miscare relaxati din ce în ce mai profund gitul, pina cind veti constientiza deblocarea si miscarea în punctul Da Zhui - cea de-a 7-a vertebra cervicala. Reveniti în pozitia centrala.

În timpul acestor miscari întindeti gitul din ce în ce mai mult, pina cind Chi-ul va ajunge în punctul Bai Hui din crestetul capului.