Vitamine necesare unui organism sanatos

Nutriţia sănătoasa: Vitaminele: Acţiune şi provenienţă. Corpul dumneavoastră nu poate funcţiona fără vitamine, care sunt substanţe ce asigură semnalul biochimic acti­vator pentru nervi, muşchi, hormoni, producţia şi consumul de energie. Organismul poate produce unele vitamine, dar majoritatea provin din alimente. Cele care sunt transportate din tractul digestiv în ţesutul adipos (aşa-numitele vitamine liposolubile) pot fi stocate în organism, dar vitaminele solu­bile în apă sunt în general excretate prin urină. Vitaminele antioxidante contracarează efectele nocive ale unor molecule numite radicali liberi, care reprezintă un produs final de deşeu al producţiei de energie şi sunt considerate a fi iniţia­toarele procesului de îmbătrânire.
VITAMINA A (liposoiubilă)

  1. acţiunea:antioxidant major, ea întreţine sănătatea ochilor şi a pielii şi protejează mucoasele fracturilor respirator, digestiv şi urinar
  2. sursele: ficat, oua, lapte gras, unt, margarina, legume verzi, galbene si portocalii

VITAMINA Bl (tiamina) *

  1. acţiunea:ajută la metabolizarea carbohidraţilor, proteine­lor şi grăsimilor pentru producerea de energie
  2. sursele: cereale integrale, lapte, carne de porc slabă, boabe de soia si alte boabe

VITAMINA B2 (riboflavina) şi B3 (niacina) *

  1. acţiunea:antioxidant major, ea întreţine sănătatea ochilor şi a pielii şi protejează mucoasele fracturilor respirator, digestiv şi urinar
  2. sursele: Târâte, lapte, brânza, cereale, pâine îmbogăţită şi faină, boabe de soia şi legume verzi cu frunze (în special broccoli)

VITAMINA B5 (acid pantotenic)

  1. acţiunea:necesară pentru metabolism, şi hormonii sexuali
  2. sursele: majoritatea legumelor, ouă, cereale integrle, somon, nuci, tarate

VITAMINA B6 (piridoxina)*

  1. acţiunea:necesară pentru producerea celulelor roşii (hematii) şi a anticorpilor
  2. sursele: carne, peşte, gălbenuş de ou, porumb dulce, banane, avocado, nuci, cereale integrale

VITAMINA B12 (liposolubilă)

  1. acţiunea:Vitală pentru creştere, celulele roşii şi sistemul nervos central
  2. sursele: Carne, târâte, peşte, ou şi produse lactate

ACID FOLIC (float)

  1. acţiunea:crucial pentru dezvoltarea sistemului nervos al fătului în timpul sarcinii
  2. sursele: ficat, rinichi, ouă, cereale integrale, mazăre, fasole, nuci şi legume verzi cu frunze

VITAMINA C (acid ascorbic)*

  1. acţiunea:antioxidant, ea previne infecţiile, vindecă plăgile, ajută la absorbţia fierului şi contro­lează colesterolul sanguin
  2. sursele: fructe (în special citrice), legume verzi, cartofi, roşii si ardei

VITAMINA D (liposolubilă)

  1. acţiunea:acţionează împreună cu calciul pentru a forma oase sănătoase şi este produsă sub acţiunea luminii solare asupra pielii
  2. sursele: lapte, ulei de peşte şi gălbenuş de ou, este adiţio­nată la margarina, făină şi unele feluri de pâine

VITAMINA E (liposolubilă)

  1. acţiunea:scade riscul de boli cardiace şi poate ameliora durerile menstruale si SPM
  2. sursele: majoritatea uleiurilor vegetale, ouă, nuci, lăptuci, seminţe, boabe de soia, scoici şi târâte

VITAMINA K (liposolubilă)

  1. acţiunea:ajută la coagularea sângelui, formarea oaselor si funcţionarea rinichilor
  2. sursele: legume verzi cu frunze, carne de vită, ficat, ceai verde, brânză si ovăz

*(hidrosolubile)