Dieta si greutatea corporala la femei

Femeile sunt bombardate cu imagini ale unor modele asemănătoare unor păpuşi - în reviste, filme şi la televizor - prezentate ca un ideal de frumuseţe. Aceste imagini pot reprezenta o forţă puternică, în special pentru tinere, care pot ajunge sa considere că a slăbi în greutate şi a „ţine un regim" pot fi un mod de viaţă. In acest context, cuvântul „regim" nu se referă la curele de slăbire recomandate medical şi destinate pacientelor cu obezitate morbidă (vezi chenarul, dreapta jos). „Regimurile" dubioase sunt cele care promit trans­formări miraculoase în scurt timp.
In urmă cu o sută şi mai mult de ani, femeile nu aveau timp să fie atât de preocupate de greutatea corporală. Prepararea zilnică a alimentelor con­suma energie şi existau puţine posibilităţi de a te supraalimenta. Viaţa lor zilnică necesita un con­sum constant de energie pentru munca aproape continuă în casă şi pentru îngrijirea familiei. Meta­bolismul lor a fost armonizat cu arderea caloriilor, puţine dintre acestea fiind economisite. Astăzi, femeile au un stil de viaţă mai sedentar şi nesfârşite posibilităţi de a economisi, mai curând decât de a utiliza energie. Dar şi pentru femeile de atunci, şi pentru cele de acum, două aspecte importante ră­mân adevărate: alimentele sunt bune pentru dum­neavoastră, dar dacă mâncaţi mai mult decât poate utiliza organismul, excesul se va stoca sub formă de grăsimi. Pentru ca metabolismul dumneavoastră să funcţioneze la o viteză optimă, este necesară o combinaţie a unor procese fizice şi chimice.


RESPECTAREA UNUI REGIM TRANSFORMĂ ALIMENTELE ÎN DUŞMANI
Regimurile care se bazează pe grapefruit, supă de varză, combinaţii de alimente şi chiar regimurile sărace în grăsimi nu sunt o soluţie pentru scăderea în greutate.

Dacă vă gândiţi să urmaţi un regim deoa­rece consideraţi că aşa trebuie, acordaţi-vă un timp pentru a medita la acest fapt: marea majoritate a celor ce urmeaza un regim revin in final la greutatea pe care o aveau înainte sau chiar se îngraşă. Majori­tatea persoanelor care încep să respecte un regim vor continua să facă acest lucru, cu întreruperi, tot restul vieţii lor. Dacă o anumită categorie de alimente sunt considerate a fi interzise, aceste persoane se vor simţi vinovate dacă vor încălca regulile, ceea ce le induce o proastă imagine de sine.
Respectarea unui regim transformă alimentele într-un duşman, nu într-o sursă de hrană şi de bine. Aşa numitele regimuri yo-yo - a pierde în greutate, a te îngraşă, a pierde din nou în greutate şi aşa mai departe - au efecte negative asupra să­nătăţii. Dacă reduceţi brusc aportul alimentar, organismul dumneavoastră, fiind destinat supra­vieţuirii, îşi va încetini rata metabolică pentru a onserva energia mai eficient. Aceasta explică de ce persoanele care respectă o dietă îşi doresc cu ar­doare gustări precum ciocolata, care le oferă o sursă rapidă de energie, şi de ce pierderea în greutate încetineşte dramatic după primele 2 săptămâni.
Scăderea în greutate în primele săptămâni ale dietelor radicale nu se bazează, aşa cum cred multe femei, pe grăsimile nedorite. La început, se pierd acei carbohidraţi stocaţi în muşchi şi ficat sub formă de glicogen. De aceea vă simţiţi obosită în cursul unei astfel de diete şi aveţi mai puţină forţă pentru a ridica greutăţi şi a alerga - deoarece pier­deţi torţă musculară. Pierdeţi şi multă apă, ceea ce vă tace să vă simţiţi mai puţin edemaţiată şi mai zveltă, dar in realitate în organismul dumnea­voastră există aceeaşi cantitate de grăsimi.

Obezitatea şi scăderea în greutate

Femeile obeze prezintă o cantitate excesivă de ţesut gras, care le poate afecta medical şi psi­hic. Dieteticienii lucrează împreună cu me­dicii pentru a recomanda şi a superviza un program de slăbire care să permită pierderea în greutate în timp, reeducând totodată obiceiurile alimentare. In acest sens, de bază este LEARN - un acronim pentru stil de viaţă, exerciţii fizice, atitudini, relaţii şi nutri­ţie - care urmăreşte aceşti factori semnifica­tivi în viaţa femeii şi îi oferă obiective rezona­bile şi o modalitate de a înţelege de ce fiecare din ei îi poate influenţa greutatea corporală. Dietele sărace sau foarte sărace în calorii, sub supraveghere medicală sunt destinate să producă o scădere rapidă în greutate, în acelaşi timp menţinând nevoile nutriţionale. Energia provine din grăsimile depozitate, fapt încurajat de exerciţiile fizice prescrise, bazate pe starea de sănătate a femeii şi pe gradul ei de supraponderabilitate. In unele cazuri pot fi prescrise si medicamente.

Motivele creşterii în greutate

Modul in care vă percepeţi pe dumneavoastră înşivă si propria viaţă joacă un rol important în sta tuşul ponderal. Destul de frecvent, oamenii care se con­sideră fericiţi încetează să se mai supraalimenteze, iar greutatea lor corporală se stabilizează. Alţii spun că se îngraşă atunci când sunt nefericiţi. Dar ambele abordări pot fi prea simpliste. Există variaţi factori cunoscuţi ca jucând un rol în obezitate. Con­semnarea într-un jurnal zilnic a gândurilor, senti­mentelor şi evenimentelor vă poate ajuta să înţe­legeţi factorii care sunt legaţi de dumneavoastră.
O dietă neechilibrată. O nutriţie bună implică echilibru şi varietate. Se poate să nu realizaţi cât de frecvent optaţi pentru anumite tipuri de alimente, in special cele bogate în grăsimi şi zahăr. In jurnalul dumneavoastră notaţi tot ceea ce mâncaţi într-o perioadă de 2 săptămâni, apoi priviţi-vă cu atenţie notiţele. în câte zile nu beţi lapte sau nu mâncaţi fructe ori legume? In câte zile consumaţi gustări dulci sau ieşiţi cu prietenii şi beţi alcool? In câte zile nu mâncaţi cereale integrale sau pâine?
Exerciţiu fizic insuficient. Multe persoane recunosc cinstit că nu mănâncă mai mult decât prietenii şi familia, dar se îngraşă mai uşor. Probabil organismul dumneavoastră nu consumă suficientă energie. La femeile peste 35 de ani, aproximativ 225 g de ţesut muscular se pot pierde în fiecare an, fiind de obicei înlocuite de ţesut adipos. Ceea ce se înmieşte „masa corporală neadipoasă" determină rata metabolismului de repaus (RMR), care are funcţia de a transforma aproximativ 75% din caloriile zilnice pentru uzul organismului. RMR este cu atât mai mare cu cât osatura este mai mare şi muşchii sunt mai tonici. Cel mai eficient mod de a îmbunătăţi acest lucru este exerciţiul fizic regulat.
Plictiseala şi depresia. Notaţi în jurnalul dum­neavoastră alimentar momentul când mâncaţi, ce consumaţi şi cât de flămândă vă simţiţi. Consemnati şi motivul pentru care mâncaţi, de exemplu, deoarece vi se oferă de mâncare, era timpul mesei, astfel amânaţi efectuarea unei activităţi nedorite sau eraţi supărată. A mânca pentru senzaţia de con­fort poate fi satisfăcător pe termen scurt, dar dacă sunteţi cu adevărat deprimată sau nefericită cu situaţia dumneavoastră, actul de a mânca vă va agrava problema. Ar fi mai bine să solicitaţi aju­torul medicului.
Lipsa respectului de sine. Dacă aveţi puţină încredere în dumneavoastră înşivă, din indiferent ce motiv, în mod subconştient puteţi crede că propriul corp nu este demn de respect, că meritaţi să vă simţiţi grasă si neatrăgătoare, deoarece ni-meni, nici măcar dumneavoastră înşivă nu consi­deraţi că valoraţi ceva. Această stare se auroper-petuează apoi. Dacă vă permiteţi să vă îngrăşaţi, mai probabil nu vă veţi mai simţi într-o formă oprimă şi vă veţi dispreţuiţi mai mult pentru că nu sunreţi capabilă să controlaţi ceea ce mâncaţi.
Obiceiuri alimentare proaste. Cum şi când mâncaţi poate fi parte din problema dumneavoas­tră, în special dacă nu aveţi ore de masă stabilite. Atunci când ieşiţi cu prietenii vă simţiţi obligată să mâncaţi şi să beţi mai mult decât ar trebui? Atunci când nu aveţi timp să luaţi masa consumaţi în grabă un baton de ciocolată sau gustări rapide? Mâncaţi atunci când nu aveţi altceva de făcut sau vă simţiţi stresată? Terminaţi dumneavoastră mân­carea care rămâne pe farfuria copilului? Jurnalul dumneavoastră alimentar vă va ajuta să identificaţi aceste obiceiuri.
Factori genetici. Dacă părinţii dumneavoastră sunt supraponderali, este posibil să fi moştenit această tendinţă (deşi aceasta este cea mai rară cauză). Poate fi dificil de diferenţiat dacă aţi moş­tenit obiceiuri alimentare proaste sau dacă posedaţi o predispoziţie reală pentru a depozita grăsimi. In oricare situaţie, nu trebuie să acceptaţi suprapon-derabilitatea ca pe un mod de viaţă.

Femeile şi alcoolul
Poate fi dificil să rezis­taţi presiunilor sociale de a bea; a consuma prea mult alcool prea des poate duce la creşterea în greutate. Totuşi, o cantitate moderată de alcool consumată împreună cu alimente ca parte a unui plan de alimentaţie judicios, poate fi benefică pentru sănătate.